måndag, april 16, 2012

Lärare - orsaken till allt ont

Jag hamnade i en intressant diskussion med en lärarstudent på jobbet. Vi pratade om hans syn på yrket, han hade två terminer kvar av sin utbildning. Jag blev faktiskt lite irriterad på honom och samtidigt ledsen. 

Irriterad blev jag för att han utsåg sig själv som någon expert och kom igen (?!) han har inte ens arbetat som lärare! Han kunde inte heller låta mig prata till punkt och det sa jag ifrån på ganska snabbt, han såg inte glad ut då. Efter att jag kom över min egen stolthet så blev det en rätt intressant diskussion. 

Jag frågade honom om han såg fram emot att gå med i yrkeskåren som anses vara orsaken till allt ont i samhället? Efter att han skrattade till så bekräftade han att han inte såg fram emot det, för visst var det så att han hade självklart följt debatten som alla andra. Han trodde att en del av lösningen var att höja lönerna. Han trodde att man då kunde höja statusen och då kunde attrahera andra typer av människor till yrket och därmed öka statusen. Jag funderade under hela samtalet vilka han ville attrahera och därmed vilka han ansåg inte passade som har blivit attraherade ... 

Det jag insåg under tiden som vi pratade var att jag hade attityden som att läraryrket är ett kall och att man inte gör det för pengarna - jag var verkligen tvungen att stoppa mina tankegångar för visst tror jag att det är lite där skon klämmer - alltför många har som jag sett detta som ett kall och därmed inte krävt lika mycket för man "gör det inte för pengarna" .... 

Egentligen borde jag hålla med honom, inte bara som yrkesverksam lärare utan för att jag är aktiv miljöpartist och det är en fråga som mitt parti driver på riksnivå. 

Jag är den första att erkänna att jag definitivt INTE tänker tacka nej till en högre lön =) nej nej .. jag är inte dum .. men jag har svårt att tro att det är svaret på gåtan. 

Att vara lärare idag innebär så mycket mer än vad man trodde från början, själva undervisandet som är det roliga är en mindre del av ens vardag. Vi drunknar i administration och socialt arbete. Samtidigt kan jag känna att det hör också till. Till viss del kan jag känna att kruxet ligger i att det mesta kring eleverna hårdnar och skolan är den första att märka av det och vi hänger inte med ... och samtidigt så förväntas vi lösa ett problem som faktiskt inte hör hemma i skolan ... och samtidigt läggs en större del av uppfostran på lärarna ...  och samtidigt så är yrket det bästa jag vet ... 

Jag har inte svaret på frågan, jag är en yrkesverksam lärare som vem som helst som älskar sitt jobb och samtidigt är frustrerad över situationen. Jag kan känna att politiker borde för sjutton hålla tassarna borta från skolan och låta experterna sköta arbetet!  Bara för att man gått i skolan betyder inte att man kan frågan! 

Det är ganska jobbigt för mig att vara yrkesverksam lärare för jag känner ärligt talat att mitt eget parti inte vet vad den håller på med i den här frågan. Just nu sitter jag på ett möte där vi ska prata om en gemensam policy kring bedömning ... vad trött jag blir ... 

Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/l%E4rare" rel="tag">lärare</a>, <a href="http://bloggar.se/om/l%F6ner" rel="tag">löner</a>, <a href="http://bloggar.se/om/politik" rel="tag">politik</a>

Inga kommentarer: