torsdag, maj 24, 2012

polis? nej! lärare - ja!

I morse när jag surfade in på dn.se såg jag en liten artikel som fångade min uppmärksamhet direkt! Rätten; lärare skall tåla stryk! I artikeln kan man läsa om hur en lärare fått utslå slag på sin arbetsplats och begärt skadestånd för detta och fått avslag med då motiveringen att lärare skall jämföras med poliser och då får man se att det ingår.

Min första tanke var - är detta ett skämt?

NU ska vi alltså förvänta oss vara pedagoger, socionomer, kuratorer OCH poliser?! Betyder detta att vi kan börja kräva lön ggr 4? För tydligen utför vi inte bara vår yrkeskategoris arbetsuppgifter med sina fördelar och nackdelar utan också socionomernas, kuratorernas och polisernas! Betyder detta att nästa gång jag går till min chef för att löneförhandla att jag kan berätta för honom att jag si och så många procent vill ha så mycket i lön i jämförelse med de övriga yrkena för jag ska ändå förväntas utför det jobbet!?

Någon gräns måste det väl ändå finnas?

Min kollega sa i morse att poliser får bära batong - betyder detta att vi också får det?

Sen ska vi inte ens tala om vilken syn man har på polisyrket inom rättsväsendet, det ingår att få stryk! Den yrkeskategorin skulle inte jag vilja tillhöra - eller vänta lite - tydligen gör jag ju det!

I metro däremot kan man läsa om hur hemska lärare är som har slagit elever, där står det om hur lärare nu "får" använda våld mot elever. Vilken låg klass på journalistik! Självklart får man inte NU använda våld mot elever! Har man valt att jobba med ungdomar gör man inte det för att man gillar att slå sina elever! Vad tjänar man på att vinkla en dom på detta sätt? Domen säger att en viss mått av våld ska man kunna använda, en VISS mått av våld! En viss mått av våld betyder inte övervåld! och det betyder troligtvis i de flesta fall - nödvärn.

Visst finns det svarta får inom detta yrke också - men är verkligen så innerligt trött på hur media vinklar händelser för att åter igen utpeka lärarkåren som grunden till allt ont. Som en vis man sa i höstas - skolan förväntas ordna problem som inte har sin grund i skolan.

Det var lärare jag ville bli, inte polis. Som domarna ser ut nu ska både lärare och elever räkna med att lite stryk får man ta ... ursäkta mitt ordval - men va fan! Det var kunskapens industri vi var i - när blev det våldets?

artikel på aftonbladets sida

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: